Mowa dziecka trzyletniego ciągle się rozwija. Powinniśmy stale, z większą lub mniejszą intensywnością, obserwować przyrost nowych wyrazów, coraz dłuższych zdań, coraz dokładniejszego wymawiania.

Około trzecich urodzin do wcześniej wymawianych głosek powinny dołączyć te trudniejsze, czyli K, G, L. Podsumowując, trzylatek powinien mówić również wszystkie samogłoski, głoski T, D, N, P, B, M, F, W, Ł. Tworzy to bardzo solidną bazę do tego, aby trzylatek powiedział praktycznie wszystko, w sposób zrozumiały dla otoczenia. Na pozostałe dźwięki ma jeszcze czas, choć nie raz pojawiają się one wcześniej.

Etapy rozwoju mowy - trzeci rok życia:

  • dziecko wykonuje trudniejsze polecenia - np. weź plecak i chodź do taty,
  • rozróżnia przeciwieństwa - jest - nie ma, duży - mały,
  • nazywa większość znanych mu przedmiotów,
  • popełnia błędy gramatyczne np. idłam zamiast szłam,
  • buduje dłuższe i trudniejsze zdania,
  • stosuje zaprzeczenia: "nie ma...",
  • wymawia trudniejsze głoski: K, G, L,
  • najtrudniejsze dźwięki zamienia prostszymi: szalik - salik, czapka - capka, rower - lowel.
  • pojawiają się pierwsze proste słowa: np. bam, am, papa, mama, tata.

Alarmujące jest, gdy:

  • trzylatek nie porozumiewa się zdaniami, tylko pojedynczymi słowami i gestem;
  • mowa trzylatka nie jest zrozumiała dla osób obcych lub, co gorsza, dla rodziców;
  • trzylatek nie wymawia którejkolwiek z wyżej wymienionych głosek, na przykład zamienia K na T (tot zamiast kot), albo L na J (jaja zamiast lala);
  • komunikacja z dzieckiem jest utrudniona – nie reaguje na nasze polecenia, podejmuje tylko przez siebie inicjowane tematy.

Rodzicu!

Jeśli cokolwiek niepokoi Cię w rozwoju Twojego maluszka – nie czekaj! Zgłoś się do specjalisty, aby rozwiać swoje wątpliwości i otrzymać wskazówki do pracy. Warto mieć spokojną głowę!

Logopedia Rozwój dziecka

Zobacz również:

  • Zrozumieć jąkanie - Elaine Kelman, Alison Whyte
  • Jąkanie to temat, który wbrew pozorom dotyczy dość sporej liczny rodzin. Choć czasami może się wydawać, że przez całe życie nie spotkaliśmy ani jednej osoby mówiącej niepłynnie, to w rzeczywistości mogło być ich całkiem sporo. W okresie intensywnego rozwoju mowy jąka się aż 5% dzieci, ale szczęśliwie 80% z nich zaczyna samoistnie mówić płynnie. Z pozostałymi problem jąkania pozostaje na dłużej…

  • Klapu Klap - Magdalena Matso
  • Podczas konsultacji logopedycznych, szczególnie małych dzieci z podejrzeniem opóźnionego rozwoju mowy, rodzice nie raz pytają mnie, co czytać, aby przyniosło to radość dziecku i korzyść dla jego mowy. Mam kilka pewników w swojej kolekcji. Niedawno dołączyła do nich propozycja wydawnictwa Babaryba – Klapu Klap, autorstwa Madaleny Matoso.

  • Fabryka języka - gra logopedyczna
  • Dłuuugo szukałam gry logopedycznej, która będzie ładnie wydana, będzie angażowała dzieci do pracy więcej niż raz, i która sprawi, że dzieci będą chciały ćwiczyć także w domu, z koleżanką, z dziadkami, a nie tylko w gabinecie logopedycznym. Udało się – Fabryka języka autorstwa Małgorzaty Kobiel, spełnia wszystkie te wymagania

    Autor tekstu

    angelika-kazmierczak.jpg

    Angelika Kaźmierczak
    psycholog, logopeda

    Kategorie