priority_high

Kliknij, żeby zobaczyć ważne informacje

close

Najważniejsze informacje dla klientów

Psychologo zmieniło adres swojej siedziby! Wszystkie wizyty odbywają się w Zabrzu na ul. Szczęść Boże 25

Godziny rejestracji telefonicznej:

W pozostałych terminach prosimy o kontakt za pomocą SMS'a, maila lub facebook'a. Do usłyszenia!

Drugi rok życia dziecka to czas intensywnego rozwoju komunikacji werbalnej, coraz częściej opartej na słowie. Praktycznie nieustannie, ze zróżnicowaną intensywnością, powinniśmy obserwować u dziecka pojawianie się nowych wyrazów i dźwięków. Dziecko dzięki komunikacji coraz precyzyjniej wyraża swoje pragnienia, a gdy nie potrafi tego robić – denerwuje się i frustruje.

Drugi rok życia to także czas, gdy wciąż jeszcze przeważa bierna mowa, nad czynną. Oznacza to, że dziecko będzie więcej rozumiało, niż jest w stanie powiedzieć. Dziecko będzie umiało wskazać podstawowe części ciała, wykonać proste polecenia (przynieś skarpetkę), wskazuje większość przedmiotów, które zna. Mówi stosując bardzo dużo uproszczeń – łączy wyrazy dźwiękonaśladowcze z gestem.

Pod koniec drugiego roku życia pojawiają się proste zdania np: tata papa (tata pojechał np. do pracy).

Dziecko wymawia wszystkie samogłoski i część spółgłosek, co daje bazę do powstania wyrazów określających w sposób uproszczony praktycznie wszystkie przedmioty z najbliższego otoczenia.

Mowa może być jeszcze niezrozumiała dla osób obcych, ale komunikacja z bliskimi powinna być sprawna i rzadko sprawiać problemy.

Etapy rozwoju mowy - drugi rok życia:

  • dziecko wskazuje najważniejsze części ciała,
  • wykonuje proste polecenia - zrób "papa",
  • wymawia wiele wyrazów dźwiękonaśladowczych: bam, koko, tutu, miau, hau,
  • powtarza wielokrotnie zasłyszane wyrazy,
  • pojawia się coraz więcej wyrazów,
  • wyrazy są upraszczane - pomijane niektóre ich części,
  • pojawiają się proste zdania - "mama am", "tata papa",
  • dziecko wymawia wszystkie samogłoski oraz spółgłoski: T, D, N, P, B, M, J, Ł co jest bazą dla bardzo bogatego słownika.

Alarmujące jest, gdy:

  • nowe dźwięki, wyrazy, pojawiają się rzadko, lub nie pojawiają się wcale,
  • dziecko wydaje dźwięki tylko w kontakcie z zabawkami, liczbami, literami, a nie w kontakcie z drugą osobą,
  • dziecko nie reaguje, lub reaguje słabo, na swoje imię wypowiadane za jego plecami,
  • bardzo trudno zainteresować dziecko, choć na chwilę, tym, co mówimy.

Rodzicu!

Jeśli cokolwiek niepokoi Cię w rozwoju Twojego maluszka – nie czekaj! Zgłoś się do specjalisty, aby rozwiać swoje wątpliwości i otrzymać wskazówki do pracy. Warto mieć spokojną głowę!

Logopedia Rozwój dziecka

Zobacz również:

  • Zrozumieć jąkanie - Elaine Kelman, Alison Whyte
  • Jąkanie to temat, który wbrew pozorom dotyczy dość sporej liczny rodzin. Choć czasami może się wydawać, że przez całe życie nie spotkaliśmy ani jednej osoby mówiącej niepłynnie, to w rzeczywistości mogło być ich całkiem sporo. W okresie intensywnego rozwoju mowy jąka się aż 5% dzieci, ale szczęśliwie 80% z nich zaczyna samoistnie mówić płynnie. Z pozostałymi problem jąkania pozostaje na dłużej…

  • Klapu Klap - Magdalena Matso
  • Podczas konsultacji logopedycznych, szczególnie małych dzieci z podejrzeniem opóźnionego rozwoju mowy, rodzice nie raz pytają mnie, co czytać, aby przyniosło to radość dziecku i korzyść dla jego mowy. Mam kilka pewników w swojej kolekcji. Niedawno dołączyła do nich propozycja wydawnictwa Babaryba – Klapu Klap, autorstwa Madaleny Matoso.

  • Fabryka języka - gra logopedyczna
  • Dłuuugo szukałam gry logopedycznej, która będzie ładnie wydana, będzie angażowała dzieci do pracy więcej niż raz, i która sprawi, że dzieci będą chciały ćwiczyć także w domu, z koleżanką, z dziadkami, a nie tylko w gabinecie logopedycznym. Udało się – Fabryka języka autorstwa Małgorzaty Kobiel, spełnia wszystkie te wymagania

    Autor tekstu

    angelika-kazmierczak.jpg

    Angelika Kaźmierczak
    psycholog, logopeda

    Kategorie