priority_high

Kliknij, żeby zobaczyć ważne informacje

Nasze dziecko jest już coraz starsze – jego mowa wciąż intensywnie się rozwija, ale nie przeszkadza to w swobodnej komunikacji, nawet z dorosłymi. Dziecko staje się już partnerem do praktycznie każdej rozmowy – można z nim porozmawiać o uczuciach, o tym, co myśli, lub czego pragnie. W jego słowniku pojawiają się coraz trudniejsze wyrazy lub całe frazy i powiedzenia, które nie raz wywołują uśmiech na twarzy jego najbliższych opiekunów.

Mimo tak zaawansowanego poziomu rozwoju, dziecko nie musi jeszcze mówić wszystkiego – wciąż może zamieniać głoski trudniejsze na te prostsze, jednak w określonych granicach!

Etapy rozwoju mowy - czwarty rok życia

  • dziecko rozumie złożone polecenia, można z nim swobodnie porozmawiać na różne tematy. Samo wypowiada się na dowolny temat stosując ograniczone, znane sobie słownictwo,
  • prócz dotychczasowo wymawianych głosek (wszystkie samogłoski, K, G, F, W, T, D, N, P, B, M, Ł, J, L, Ś, Ź, Ć, DŹ) dochodzą nowe, trudniejsze: S, Z, C, DZ,
  • głoski SZ, Ż, CZ, DŻ mogą być zamieniane na S, Z, C, DZ, ale już nie na Ś, Ź, Ć DŹ,
  • głoska R może być zamieniana na L, ale już nie na J,
  • mowa dziecka brzmi czysto, nie przypomina wymowy "Kaczora Donalda", język nie wchodzi między zęby,
  • dziecko mówi płynnie - powtórzenia wyrazów, sylab, głosek występują rzadko, sporadycznie,
  • wciąż mogą występować błędy gramatyczne - dziecko cały czas nabywa reguł języka.

Alarmujące jest, gdy:

  • mowa dziecka nie jest zrozumiała dla bliskich lub obcych osób. Trzeba się domyślać, co dziecko ma na myśli
  • dziecko nie potrafi precyzyjnie wyrazić, czego chce;
  • dziecko nie wymawia którejś z głosek: K, G, F, W, T, D, N, P, B, M, Ł, J, L, Ś, Ź, Ć, DŹ, S, Z, C, DZ
  • głoska R jest zamieniana na J
  • głoski SZ, Ż, CZ, DŻ wciąż zamieniane są na Ś, Ź, Ć, DŹ

Rodzicu!

Jeśli cokolwiek niepokoi Cię w rozwoju Twojego maluszka – nie czekaj! Zgłoś się do specjalisty, aby rozwiać swoje wątpliwości i otrzymać wskazówki do pracy. Warto mieć spokojną głowę!

Logopedia Rozwój dziecka

Zobacz również:

  • Zrozumieć jąkanie - Elaine Kelman, Alison Whyte
  • Jąkanie to temat, który wbrew pozorom dotyczy dość sporej liczny rodzin. Choć czasami może się wydawać, że przez całe życie nie spotkaliśmy ani jednej osoby mówiącej niepłynnie, to w rzeczywistości mogło być ich całkiem sporo. W okresie intensywnego rozwoju mowy jąka się aż 5% dzieci, ale szczęśliwie 80% z nich zaczyna samoistnie mówić płynnie. Z pozostałymi problem jąkania pozostaje na dłużej…

  • Klapu Klap - Magdalena Matso
  • Podczas konsultacji logopedycznych, szczególnie małych dzieci z podejrzeniem opóźnionego rozwoju mowy, rodzice nie raz pytają mnie, co czytać, aby przyniosło to radość dziecku i korzyść dla jego mowy. Mam kilka pewników w swojej kolekcji. Niedawno dołączyła do nich propozycja wydawnictwa Babaryba – Klapu Klap, autorstwa Madaleny Matoso.

  • Fabryka języka - gra logopedyczna
  • Dłuuugo szukałam gry logopedycznej, która będzie ładnie wydana, będzie angażowała dzieci do pracy więcej niż raz, i która sprawi, że dzieci będą chciały ćwiczyć także w domu, z koleżanką, z dziadkami, a nie tylko w gabinecie logopedycznym. Udało się – Fabryka języka autorstwa Małgorzaty Kobiel, spełnia wszystkie te wymagania

    Autor tekstu

    angelika-kazmierczak.jpg

    Angelika Kaźmierczak
    psycholog, logopeda

    Kategorie